a

Facebook

Twitter

طراحی توسط بهرنگ محبوبی.
همه حقوق محفوظ است.

09:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه- جمعه

09190380292

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

فیسبوک

توئیتر

جستجو
منو
 

دریافت خسارت رانندگی

دریافت خسارت رانندگی

هر روز تعداد زیادی تصادف در کشور رخ می دهد که بخشی از آن ها تصادف هایی است که خسارت به بار می‌آورند همیشه بعد از وقوع تصادف و رخ دادن حادثه این سوال مطرح می‌شود که چه کسی باید خسارات ناشی از این اتفاق را پرداخت کنددر سالهای اخیر و با توجه به اجباری شدن بیمه شخص ثالث بسیاری بیمه‌ها را پاسخ به این پرسش می‌دانند اما باید بدانید راه‌های دیگری نیز برای جبران خسارت وجود دارد وقتی حادثه رخ می دهد در قدم اول باید معلوم شود که مسبب اصلی تصادف کیست باید بدانید که در برابر قانون در سوانح رانندگی کسی که حادثه مستقیماً از فعل وی ناشی شده مسئول و قابل تعقیب است و قانون جدید هم مانعی بر سر این مسئله ایجاد نکرده.ر تبصره ۲ ماده ۱ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری آمده است مسئولیت دارنده وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منسوب به فعل یا ترک فعل خاصی نیست به عبارتی در حوادثی که مطالبه زیان ناشی از آن مشمول قانون اصلاحی است می توان علیه موثر مقصر اصلی حادثه طرح دعوا کرد مقصود از مصوبه حادثه شخصی است که مرتکب فعل قابل سرزنش شده است در واقع ممکن است بدون ارتکاب تقصیر هم تصادفی رخ دهد و زیانی به بار آید که در این صورت احتمال دارد شخص بی گناه مسئول شناخته شود مسئول جبران خسارت زیان وارده همیشه مقصر نیست بد نیست بدانید که برابر تبصره ۱ ماده ۱ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی رانندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث دارنده همان مالک یا متصرف وسیله نقلیه است و هرکدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط می شود البته در ماده ۱۹ قانون فوق دارنده کسی است که وسیله نقلیه استفاده می کند و باید بیمه نامه وسیله را به همراه داشته باشد و بر اساس مفهوم ماده دارنده مسئول جبران زیان هایی است که بر اثر وسیله نقلیه یا یدک یا تریلر یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می شود.

بیمه گر باید خسارت را بدهد.

در سالهای اخیر به دلیل پررنگ شدن حضور بیمه ها در کشور در صورت بروز تصادف این شرکت‌های بیمه هستند که باید خسارت را جبران کنند البته این به جز مواردی است که تصادف منجر به کشته شدن فردی شود این مورد در ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه پیش‌بینی شده است.

در این قانون آمده است که در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت بیمه گر وسیله نقلیه مصوب حادثه یا صندوق تامین خسارات بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش راهنمایی و رانندگی یا پلیس را در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از دیه را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کرده و باقی مانده آن را پس از معاینه شدن میزان قطعی دیه بپردازند یاد داشته باشید که در حوادث رانندگی منجر به فوت در شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مصوب حادثه برای ورثه متوفی بدون نیاز به رای مراجع قضایی و دیگر خسارات بدنی وارده را پرداخت کنند.

صندوق تامین خسارات بدنی

البته کم نیستند مواردی که شرکت‌های بیمه زیر بار مسئولیت جبران خسارت نمی روند مواردی مانند تمام شدن بیمه نامه یا بیمه نبودن خودرو از این موارد است در اینجا های صندوق تامین خسارات بدنی به میان می‌آید و این صندوق خسارت را پرداخت می کند این مورد در ماده ۱۰ قانون جدید درج شده است این ماده قانون قانونی می گوید به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه بطلان قرارداد بیمه تعلیق تامین بیمه‌گر فرار یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشکستگی بیمه‌گر قابل پرداخت نباشد یا به طور کلی خسارتهای بدنی خارج از شرایط بیمه نامه باشد به استثنای موارد مطرح در ماده ۷ توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد پیش‌بینی شده است که اگر راننده خاطی فرار کند این صندوق مسئولیت را برعهده می‌گیرد و خسارت را جبران می کند البته این مورد نیز شرایطی دارد مثلاً باید مجهول بودن مسئول حادثه اثبات شود.

نقش بیمه ها بعد از تصادف

نقشه بیمه ها بعد از تصادف فرض را بر این بگیرید که بعد از تصادف شرکت بیمه خواهد پرداخت کننده خسارت باشد باید بدانید که در این مورد نیز قوانین و مقررات زیادی وجود دارد برای نمونه اگر هنگام بروز تصادف طرفین به توافق برسند و میزان خسارت آنها زیر سه میلیون تومان باشد لازم به کشیدن کروکی و گزارش پلیس نیست و دو طرف می‌توانند با هماهنگی یکدیگر به مراکز پرداخت خسارت بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت کنند باید به خاطر داشته باشید اگر قصد حرکت کردن مشکل به این روش را دارید و قوانین بیمه خودرو مقصر و زیاندیده نباید تعمیر شده باشند ضمن آنکه برای دریافت خسارت حضور دو طرف یعنی زیان دیده و مقصر الزامی است این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که اگر با شخصی تصادف کرده اید و مقصر حادثه است باید به شرکت پرداخت خسارت بیمه نامه فرد مقصر مراجعه کنید

برای مثال اگر شما بیمه شخص ثالث بیمه ایران دارید و فرد مقصر بیمه شخص ثالث بیمه البرز باید به واحد پرداخت خسارت بیمه البرز مراجعه کنید و به پرداخت خسارت بیمه ایران

اگر با مقصر به توافق نرسیدید

در حالت ذکر شده نیازی به ماموران نیروی انتظامی نبود زیرا دو طرف با هم به نتیجه رسیده بودند اما گاهی پیش می آید که طرفین تصادف به نتیجه نمی‌رسند و مقصر تقصیر خود را نمی‌پذیرد در اینجاست که باید پلیس وارد میدان شود در این زمان می توانید با پلیس راهنمایی رانندگی از طریق شماره ۱۱۰ تماس بگیرید در نتیجه در نظر داشته باشید تصادفاتی که اثراتش زیر سه میلیون ریال باشد و طرفین بر سر این موضوع توافق نرسند در صورتی که افسر راهنمایی رانندگی در صحنه حاضر شود کروکی صادر نخواهد کرد و طرفین باید به مرکز پرداخت خسارت مراجعه کنند و فقط به تصادف های بالای این رقم تعلق میگیرد البته این مورد فقط مربوط به تصادف خسارتی است و در موارد تصادفی که منجر به جراحت و خسارت جانی شود حضور افسر راهنمایی رانندگی الزامی است و برای پرداخت خسارت نیز کروکی و گزارش پلیس نیاز است.همچنین در بیشتر تصادفات که منجر به جرح نمی شود می توانید صحنه تصادف را به هم بزنید و خودروها را به منتها الیه سمت راست هدایت کنید و از محل حادثه قبل از برهم زدن تسمه نه تصادف و خودروها عکس بگیرید یا فیلم برداری کنید که برای پلیس راهنمایی و رانندگی نیز قابل استناد باشد.

یکی دیگر از انواع تصادف

همیشه طرف دوم تصادف فرد یا خودرو نیست گاهی نیز پیش می‌آید که اتومبیل با جسم دیگری برخورد می‌کند باید بدانید که در برخورد اتومبیل با جسم ثابت مانند جدول درخت و غیره برای دریافت خسارت نیاز نیاز به کروکی و برگه گزارش پلیس است و در این نوع حادثه فقط بیمه بدنه برای بیمه گذار جبران خسارت می کند و خسارت بیمه شخص ثالث هیچگونه خسارتی پرداخت نخواهد کرد همچنین اگر در هنگام بروز تصادف بر اثر ضربه وارد شده اتومبیل شما نیز به جسم ثابتی برخورد کند برای دریافت خسارت قسمت زیان دیده اتومبیل بر اثر برخورد با جسم ثابت از شرکت بیمه کروکی پلیس لازم و ضروری است

یک نکته ضروری

اینکه بعد از تصادف علاوه بر خسارت ریالی بخش زیادی از وقت خسارت دیده نیز هدف می‌شود صحت دارد اما بد نیست بدانید که جبران این خسارت نیز در قانون پیش‌بینی شده است در تصادف رانندگی فرد زیان‌دیده می‌تواند علاوه بر دریافت خسارت وارده به خودرو از طریق بیمه تمام هزینه‌های مربوط به تصادف را محاسبه کند و از طریق شکایت حقوقی از طرف مقابل مطالبه کند این راهی است که بر اساس قانون مسئولیت مدنی پیش پای زیان دیدگان گذاشته شده است و این که کسی تا به حال از این حق استفاده نکرده نمی‌تواند دلیلی باشد بر اینکه این حق اساس آن وجود ندارد هر گاه بی احتیاطی و بی مبالاتی و یا یا عدم رعایت نظامات دولتی و یا عدم مهارت رانندگی منتهی به قتل غیر عمدی سبد مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به حبس نیز محکوم می‌شود البته اگر گواهینامه رانندگی نداشتند مرتکب را به این مورد اضافه کنیم مجازات جدیدتری خواهد شد و قاضی باید شدیدترین مجازات را در اینگونه موارد انتخاب کرده و شخص مقصر را به آن مجازات محکوم کند.

هنگام تصادف

هنگام تصادف اولین اقدامی که بعد از وقوع تصادف باید طرفین انجام دهند و همه خوشبختانه از آن اطلاع دارند تماس گرفتن با ۱۱۰ است وقتی شما با پلیس تماس می‌گیرید و آدرس محل وقوع تصادف را می‌دهید نزدیکترین واحد راهنمایی و رانندگی یک کارشناس تصادف پیش شما می فرستد تا مقصر را تعیین کند.

نکته ضروری اگر طرف مقابل به شما مقصر بود و به شما می‌گفت خودش صافکاری نقاشی دارد یا فلان جا آشنا دارد یا خدا ۳ با این جملات ابتکاری از شما خواست به پلیس زنگ نزنید به نفعتان از زیر بار نروید چون طرف مقابل از این راه می خواهد در مصرف کوپن بیمه صرفه جویی کند و در نهایت احتمالاً شما را به صافکاری می برد که با حداقل قیمت اتومبیل شما را تعمیر کند و در نهایت اگر خیلی نرم پیچانده نشوید و به همه چیز خیلی خوب پیش رود بعید است از وضعیت صافکاری اتومبیل تان راضی باشید پس بهتر است خسارت را از بیمه بگیرید و خودتان با خیال راحت بروید سراغ یک صافکار و نقاش ماهر.

دومین اقدام کنار بردن اتومبیل از مسیر سوار هاست یعنی اگر وسط بزرگراه و خیابان پرتردد تصادف کردید لزومی ندارد دقیقا همان نقطه بمانید تا پلیس از راه برسد به مقصر را تعیین کند در صورتی که پلیس ببیند راه را بند آورده اید قطعاً هر دو طرف را به دلیل سد معبر جریمه خواهد کرد اگر مقصر مشخص است و حاضرین سر صحنه می تواند برای پلیس توضیح دهند که مشکلی نیست اما اگر طرف مقابلتان مقصر است و شک دارید بعداً بخواهد ماجرا را وارونه جلوه دهد با موبایلتان از وضعیت خودروها عکس بگیرید بعد از مسیر را باز کنید.

تصادف ها به دو دسته خسارتی و جرحی تقسیم می شوند وقتی حتی از بینی کسی خون جاری شود دیگر تصادف جرحی و خسارتی محسوب می‌شود و ماجرای دیگری دارد و گفته نماند اگر تصادف منجر به فوت رخ داد نباید موقعیت خودروها را به هم بزنید و تا آمدن پلیس و اورژانس باید صبر کنید خیلی از کسانی که تازه گواهینامه گرفته اند و راننده شده اند اسم کروکی به گوششان خورده و فکر می‌کنند برای هر تصادفی باید کارشناس کروکی بکشد در صورتی که اصلاً این طور نیست طبق آخرین قانون که از اسفند ماه ۱۳۹۰ اعمال می‌شود شرکت بیمه موظف است تا سقف ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خسارت تصادفات خسارتی سازشی را بدون کروکی پلیس پرداخت کند بعد نیست بدانید کروکی ها به دو دسته تقسیم می شوند.

کروکی سازش:

در بیشتر موارد و مخصوصاً تصادف های داخلی شهری از این برگه‌ها استفاده می شود وقتی تصادف خسارتی اتفاق می‌افتد و دو طرف ماجرا آدم‌های معمولی هستند و قبول می‌کنند که چه کسی مقصر است و با هم به توافق می‌رسند اگر مدارک هر دو طرف گواهینامه کارت خودرو کارت بیمه شخص ثالث و برگ معاینه فنی کامل بود برگ کروکی سازش می‌گیرند و این انسان های متمدن به بیمه مراجعه می‌کنند.

کروکی عدم سازش:

کروکی در مورد تصادف های جرحی و فوتی چون نیاز به مراجعه به مراجع قضایی است و تصادف های خسارتی که طرفین در تصادف با هم سازش نمی کنند یا فکر می‌کنند هر کدام از دیگری مقصر است استفاده می شود اگر هم مدارکتان ناقص باشد کروکی این مدلی تنظیم می‌شود اگر یکی از مدارک همراهتان نبود و کارشناسی که بر سر صحنه آمده کمی مهربان بود زنگ بزنید تا مدارکتان را برایتان بیاورند اینجوری برگه کروکی سازش می شود که دردسرش کمتر است.

آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر مراجعه به بیمه است طرفی که مقصر نیست باید خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر دریافت کند و اگر در تصادفی شما مقصر شناخته شدید دنبال گرفتن خسارت نباشید طرف مقابل را که بیمه شما می دهد اما برای اتومبیل خودتان باید از جیب مبارک هزینه کنید البته اگر بیمه بدنه داشته باشید می توانید با مراجعه به شرکت بیمه کننده خسارت اتومبیل خودتان را دریافت کنید فقط این نکته را فراموش نکنید که اگر هزینه تعمیر اتومبیل تان با زیر ۱۰۰ هزار تومان می‌شود اصلا سراغ بیمه بدنه نروید چون در سال‌های بعد برای تمدید بیمه نامه تخفیف هایی را از دست می‌دهید که قطعاً از مبلغ خسارت آن بیشتر خواهد بود.

قبلا وقتی تصادفی صورت می‌گرفت طرفین تصادف باید با هم به مراکز تعیین خسارت بیمه مربوطه مراجعه می‌کردند و دسته‌جمعی کلاً خوش میگذشت با این روند به طور طبیعی تعداد مراجعه کننده ها بیشتر و جلوی مراکز پرداخت خسارت شلوغ تر می شد اما از چندی پیش اعلام شده نیازی نیست که هر دو طرف به مراکز بیمه مراجعه کنند و اختصارات دیده می تواند به تنهایی با کفن طرف مقابل به شرکت بیمه برود.

دوستان عزیزم حتما نظر فراموش نشه

برادر کوچک شما بهرنگ محبوبی

بدون ديگاه

ارسال نظر